Rakip Analizi

Competitor analysis mind map with marketing concept words

Her işletmenin rakibi vardır. Aslında bu herkes için iyi bir şeydir çünkü tanıtım ve reklama yapılan toplam harcama sayesinde pazarın boyutu genişler, büyümesi hızlanır. Sadece en büyük şirketler pazarın tümünü ve içindeki tüm nişleri eline geçirebilir. Rakiplerinizin kim olduğunu ve onlara kıyasla nerede durduğunuzu bilmelisiniz.

Doğrudan rakipler

Bunlar hedef pazarda başa baş rekabet ettiğiniz işletmelerdir. Bunların hepsi önemlidir ama siz muhtemelen bir veya iki tanesini kendinize rakip görürsünüz. Onlar sürekli mücadele ettiğiniz işletmelerdir.

Diğer rakipler

Bunlar sizinkine benzer bir ürün tedarik eder fakat pazarın farklı bölümlerini hedeflerler. Bazen bunlar denizaşırı şirketler olabilir ve farklı bir nişe satış yaparlar. Gözünüzü bunların üzerinde olsun çünkü her an sizin hedef pazarınıza girebilirler.

Dolaylı rakipler

Bunlar kelimenin tam anlamıyla sizin rakibiniz değildir. Potansiyel müşterilerinizin paralarını sizin ürününüze değil de onlarınkine harcamalyı düşünebilecekleri işletmelerdir. Örneğin, yeni bir araba, satın alınacak bir tatilin dolaylı rakibidir.

Her rakiple ilgili, yukarıdaki ilk iki kategoriye (doğrudan ve diğer rakipler) bağlı olarak temel bilgiler edinmelisiniz. Bunlar lokasyon, işletme büyüklüğü, internet sitesi, ürün bilgisi ve hedef müşteri grupları gibi bilgilerdir. Bunları rakiplerinizle ilgili kabaca bir klavuza dönüştürüp tüm satış ve pazarlama ekibinize göndererek kendi ilavelerini yapmalarını isteyin. Bunu birkaç ayda bir yenileyip canlı bir belge olarak tutmalısınız.

Temel rakiplerinizin her biri için zaman harcayıp zayıf ve güçlü yanlarını ortaya çıkarın. Her ay internet sitelerini izlemeli, basın yansımalarını takip etmelisiniz. Yeni eleman arama gibi küçük şeyler, şirketin yeni alanlara açıldığına dair ipucu olabilir. Neye ulaşmak ve nereye gitmek istediklerini anlamaya çalışın. Kendinize şunu sorun: Belli bir ürüne bağlılıkları var mı? Bunu iddialı bir şekilde mi pazarlıyorlar? Yeni bir versiyon çıkaracaklar mı? O ürünü veya pazara ne kadar bağımlı olduklarını tahmin etmeye çalışın. Satış gelirlerinin çok büyük bir bölümünü kapsadığı için kaybetmeyi göze alamazlar mı?

Bunun gibi sorular sorarak o şirketin önümüzdeki birkaç yıl içinde neler yapacağını kestirebilirsiniz. Ve unutmayın, bilgi güçtür.

Share

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.